dimecres, 27 d’agost del 2008

ACABAMENT DE L’ALIENACIÓ (i 3)

He començat dient que volia volia transmetre un missatge d’optimisme i esperança als pares i mares que estan atravessant la perdua dels seus fills per alienació parental, així com expressar la meva alegria per la resolució del meu cas. Tanmateix els dos posts anteriors potser han quedat una mica tristos al centrar-me en explicar com l’ambient “extern”, ara per ara, és poc propici a la resolució d’aquest problema. Precisament això mateix és el que m’ha fet centrar en el que de veritat pot produir un avenç, que és la dimensió “interior”.

Una psicòloga amiga m’ho va dir prou clarament: “Aquí hi ha tres elements –la mare, el noi i tu- dels quals dos no hi pots fer res, per tant només et queda treballar-te tu”. És el que he fet aquests anys, un procès molt lent, però finalment crec que ha reeixit.

Un dels avantatges de quedar-te sense fill és que guanyes molt de temps per a tu. Aquest temps buit pot augmentar la tortura de l’enyorament i la preocupació, però també es pot utilitzar per a un creixement interior. Vaig començar a practicar ioga, tai xi, zen i altres disciplines, i tallers de cap de setmana d’això que en diuen “desenvolupament personal”, i em va anar bé. Mai abans havia practicat res d’aquestes coses, i tot i que ara tinc menys temps (perquè estic fent de pare!) algunes pràctiques ja no les abandonaré. Per aquest costat ha estat un aprenentatge molt productiu i hi estic molt agraït al tràngol passat.

Un avís per als qui es trobin ara amb la dolorosíssima situació d’haver perdut un fill per odi parental: aquestes pràctiques del zen etc no et treuen el dolor. Perdre un fill fa massa mal i res no t’ho lleva, tampoc l’alcohol o altres fugides. Aquestes disciplines, i la psicoteràpia, bàsicament el que fan és eixamplar el teu món interior per resituar el dolor en una nova dimensió. Aquesta ampliació et dóna més comprensió de tu mateix, dels teus límits i també de les teves habilitats i de les teves mancances.

Quan s’esdevé un procès en que el teu propi fill, que portes anys cuidant-lo i estimant-lo, comença a rebutjar-te a tu i a la resta de la familia paterna, acaba per no tornar mai més a casa teva, t’omple d’insults si intentes parlar amb ell, es fica extremadament tens i agressiu i apreta a córrer quan te’l trobes pel carrer o tractes d’esperar-lo a la sortida de l’escola... són coses molt dures que et poden enfonsar. La sortida més immediata i fàcil és blasmar la seva mare per tot el verí que li ha estat inculcant. Però això no ajuda a la resolució. És cert que jo no li vaig ficar aquest odi a dintre, però el rebuig va caure en un camp abonat, i d’haver preparat aquest camp sí que tinc responsabilitat. No n’hi ha prou amb manipular i inculcar aversió per a que un nen odii, molts resisteixen els intents d’alienació. Aquests “treballs interiors” m’han ajudat a veure per què va ser possible que Roger es quedés atrapat en la teranyina d’un odi patològic que no era seu, i que no m’hagués tingut prou confiança per trobar un equilibri entre el seu pare i la seva mare que li hagués permés d’escapolir-se de la lleialtat malatissa que es veié forçat a mostrar.

Em costava molt d’entendre com podia ser que l’hagués perdut del tot, absolutament. Havia passat anys amb ell, de fet, moltes hores cada dia. Per exemple, jo sempre vaig ser el qui se n’encarregà de la intendència a la llar: anar a comprar, fer el menjar, pensar amb els menús etc, etc. Vaig canviar-li els bolquers tant o més que la seva mare, i li havia contat innombrables contes abans d’anar a dormir. I de cop i volta, em rebutja i desapareix. Un dels meus errors fonamentals, i desprès me n’he adonat que és un afecció típicament masculina, fou el que podriem dir la fredor emocional. Jo, com tants d’homes, cumplia amb els meus deures envers el meu fill. Pensava que no li faltava de res, i amb cumplir n’hi havia prou. Està clar que no vaig saber establir una bona connexió emocional amb ell, i quan li va caure al damunt el cataclisme de la separació amb la posterior inculcació de l'odi a la familia paterna jo no era un referent prou sòlid per a que superés el conflicte de lleialtats en que el van ficar.

Tots aquests anys de no contacte amb Roger m’han anat servint per adonar-me de les meves mancances i buscar eines per corregir-les. La història ha acabat bé, i la meva lluita era per a que acabés bé. Tantmateix no tenia garantia d’aquest final. Entre altres treballs interiors també vaig fer una mena de dol per la pèrdua de Roger (sempre amb l’esperança que fos temporal). Recordo haver trobat per internet pàgines de pares que explicàven el dol per la mort dels seus fills. No era el mateix del meu cas, però m’hi vaig sentir prou identificat i em van ajudar. Per un altre costat m’havia adonat que el meu intent de restablir el contacte amb ell no el podria mantenir tota la vida. El cost emocional d’aguantar els insults i el rebuig és molt alt. Vaig veure que igual vindria un dia, quan Roger fos gran i per tant responsable de les seves decisions, que potser hauria de soltar, acceptar la seva pèrdua per sempre més. Sé que hi ha progenitors que han hagut d’arribar a aquest extrem.

Per sort aquest Blog s’acaba aquí amb la millor notícia que podia donar: restabliment total de les relacions amb Roger. No tot són flors i violes. La relació amb un fill adolescent sovint és conflictiva. La meva alegria és que ara són els conflictes habituals de l’adolescència (“has tornat a deixar les teves coses sense recollir” “i tu no em dones prou diners per sortir!”...). Hi ha altres ferides més profundes, que no surten en el dia a dia, i que requereixen una mica de psicoteràpia. Sort que, com he indicat abans, ara tinc més criteri per distingir la bona ajuda de la incompetència. Un dels bons aprenentatges d’aquests anys.

Reitero el meu missatge d’optimisme i esperança als progenitors que estan sofrint un tràngol tan dur com la SAP. Treure-ho a la llum pública (evitant exhibicionismes...), no amagar el patiment, compartir-lo, no defallir en buscar l’ajuda adequada dins i fora d’un mateix... són camins cap a la resolució. Des d’internet he pogut compartir molt i també he rebut ajuda i suport en moments durs. L’anonimat no m’agrada gens, però crec que encara és necessari per a aquest blog. Continuo present en aquestes pàgines a disposició dels que necessiteu compartir experiències, podeu deixar el vostre email als “comentaris”.

Un últim apunt per als pares que heu perdut els fills. Quan ja portavem unes setmanes de retrobament, un dia Roger em va dir "Jo estava enfadat amb tu i no et volia parlar. Però sabia que estaves". En els moments de foscor i desesperació, quan dubtava de si el tornaria a veure mai més, quan pensava que el vincle estava trencat per sempre més... jo pensava que no, però ell sabia que jo estava. Ell ha patit molt més que jo en tot aquest tràngol. Ara veig que mantenir-me i no abandonar ha estat fonamental per a la resolució.



11 comentaris:

seneca ha dit...

Estimado amigo. Me alegro que volviera el contacto. Me gustaria saber como estn las cosas ahora. Yo he empezado un blog parecido al tuyo.

http://diarioalienacionparental.blogspot.com/

De hecho ambos blog se parecen bastante, siendo distinto porque cada niño y cada padre viven esta tragedia de manera diferente. Lo que tienen en comun todos los casos es un monton de sufrimiento. Me encantaría tener noticias tuyas. Un saludo.

Anònim ha dit...

Estimado Séneca
Me he quedado muy impresionado al leer su diario. Me retrotrae a los años tan terribles de cuando perdí a Roger. Perder tres hijos tiene que ser una tragedia que me cuesta imaginar.
Estoy a su disposición para compartir mi experiencia de alienación, en lo que le pueda ayudar. Continuo muy contento por haber restablecido el vínculo, por mucho que las dificultades de la adolescencia juntadas con las secuelas del maltrato haya algunos días que pongan las cosas difíciles. El aprendizaje de aquellos años me está sirviendo y mantengo mi optimismo,avanzamos y cada vez es mejor.
Puede dejar aquí un email o una forma de contacto. Si quiere mantener el anonimato, tan pronto lo reciba por correo cuando me conecte la próxima vez , borraré su comentario
Cordialmente

Anònim ha dit...

Soc un pare separat.
M'ha impressionat molt l'esforç que es veu que has fet per el teu fill.
Vaig alguna vegada a la plaça de Catalunya, amb els que demanen la custodia compartida.
M'agradaria molt conèixer-te personalment.

Una salutació

Juan de la Matta

Anònim ha dit...

Hola Juan
Sóc l'autor del blog. Si deixes el teu email aquí em ficaré en contacte amb tu.

Anònim ha dit...

Ja, verjetno zato je

Anònim ha dit...

No sóc pare sinó mare i sóc jo qui està patint aquesta síndrome.Llevar-me cada dia és un miracle i acabar el dia sense els meus dos fills us ho podeu imaginar? Estic treballant moltíssim dins meu però hi ha moments en què no puc més.
El pare dels meus fills es va negar a cap acord mutu, cap custòdia compartida...de fet només volia que tornés.No tornaré.Per això ha alienat els meus dos fills, me´ls ha segrestat perquè jo torni.He hagut de suportar intents de suïcidi cada cop que li deia que ens havíem de separar, he suportat autolesions...Quan decideixo marxar m´amenaça de mort.Ara diu que m´ho he inventat tot. S´ha atrinxerat al domicili familiar amb els nens i jo he hagut d´agafar un pis de lloguer.Estic a l´espera de mesures cautelars que no arriben mai...Hi ha moments en què la meva desesperació és tal que voldria morir-me.

Anònim ha dit...

Hola mare anònima
Sento això tan dur que estàs vivint, i comprenc les temptacions que t'agafen de voler-te morir. Estàs suportant una càrrega massa feixuga per resistir-la a soles. No tinguis recança en buscar ajuda. Ningú fara la feina per tu, ni psicòlegs, ni advocats ni polítics, però has de buscar que algú t'ajudi a trobar forces per tu mateixa. El més important, la teva responsabilitat, és que trobis una ajuda de qualitat. Amb això del SAP hi ha tantes mentides i malentesos, que segons qui hi fica el nas encara ho empitjora més. Els teus fills et necessiten, encara que aparentment t'estan rebutjant. Per tu i per ells t'has de mantenir forta i centrada. Si ara et costa tant manetenir-te forta i centrada busca un bon suport professional. Espero que aquesta situació teva sigui temporal i que acabi passant
Amb els meus millors desitjos
Administrador del blog

Unknown ha dit...

Estimado:
No tienes idea de cuánto entiendo lo que viviste... Felizmente esos dolorosos años en tu caso ya están empezando a quedar en el olvido, y me alegro de verdad por ti.

No es mi caso, pues mañana se cumplen 4 años desde que perdí a mi amada hija, hoy tiene 9 años, y aunque trato de seguir viviendo, y me esfuerzo por no recordar, me es imposible!

Dios quiera que algún día se haga justicia para padres e hijos como nosotros, injustamente separados.

Quise saludarte porque blogs como estos nos dan ánimo a padres como nosotros a no dejar caer los brazos, porque la recompensa por la paciencia aunque lejana, siempre llega...

Agustín

Anònim ha dit...

Hola Agustín
Me alegro que mi blog le de ánimos. En estas situaciones tan duras hay muchos frentes: la añoranza, la incomprensión de las instituciones deberían velar por el bienestar de los menores, el desaliento al ver que el tiempo pasa...
Tiene razón: cuando no se dejan caer los brazos, la recompensa por la paciencia acaba llegando. Pero se necesita eso, paciencia, y también coraje, ánimo, inteligencia, humildad para buscar ayuda donde haga falta...
Un cordial saludo
[El autor del blog]

Anònim ha dit...

Hola!

Em dic Lucía Blanco i sóc estudiant de primer curs de periodisme de la universitat Pompeu Fabra de Barcelona. He de fer un reportatge periodístic i he escollit com a tema la custòdia compartida. Seria molt interessant poder parlar amb tu i conèixer la teva experiencia. Espero la teva resposta.

El meu hotmail és : luciabg_hotmail.es

Moltes gracies per l'atenció!

Lucia Blanco

Anònim ha dit...

Hola Lucia Blanco
Encara vull mantenir l'anonimat en aquest blog, és a dir que no sé molt bé com es podria fer aquesta entrevista que em demanes.
De tota manera hauràs vist que la meva experiència és la SAP, i no el tema de la Custòdia Compartida. Una una vegada s'ha produït l'Alienació Parental i el rebuig està consolidat, és irrellevant que tingui Custòdia Compartida o no, perquè el nen refusa completament venir amb mi. Per al que va bé la CC és per evitar que s'arribi a produir la AP, si el que pretén inculcar odi té la custodia exclusiva, llavors li resulta més fàcil que es produeixi la AP, quan hi ha CC, com que el menor està amb els dos progenitors, llavors no resulta tan fàcil alienar